McDonald’s gaat bij wijze van proef koffie onder het merk McCafé verkopen in Amerikaanse supermarkten en winkels. Het is de zoveelste aanval op Starbucks. 

Waar ken jij McDonald’s van? Van de Big Mac natuurlijk, met Franse frietjes en een megamilkshake. Of van het Happy Meal, dat koddige kindermenu met wortelfriet en een leuk, maar uiteindelijk nutteloos speeltje. Of misschien denk je wel het eerst aan de Big Tasty, de te grote burger voor mensen met te grote ogen en een te kleine maag.

Of je denkt aan koffie.

Ja, echt. Koffie is één van de best verkopende producten van McDonald’s sinds het halverwege de jaren negentig serieus inzette op het bakkie pleur.

Daarnaast opende de keten McCafé-vestigingen over de hele wereld. Met de nieuwe formule ging de fastfoodketen de strijd aan met Starbucks, die ‘het luxe koffie drinken’ populair had gemaakt. Dat lukte door op prijs te concurreren.

Nieuwe poging in Nederland

Wereldwijd zijn er inmiddels meer dan 1300 vestigingen, maar in Nederland sloeg het concept niet aan. Op het hoogtepunt waren er vijftien McCafés, maar McDonald's trok aan het begin van de eeuw de stekker eruit. Nederlanders associeerden McDonald's met hamburgers, niet met koffie.

Maar McDonald's geeft niet op. De koffie is nog steeds te koop in reguliere vestigingen en met speciale acties probeert de burgerbakker Nederlanders te verleiden toch een kopje koffie te nemen. Zo kon iedereen begin oktober een week lang gratis een kop koffie, espresso of cappuccino afhalen.

Koffiebonen in de winkel

Ook in de Verenigde Staten verkoopt McDonald's koffie bij gewone restaurants, en dat heeft ze geen windeieren gelegd. De inkomsten zijn flink gestegen, dusdanig dat het bedrijf nu de populariteit van de koffie van McCafé uit wil buiten.

In samenwerking met voedingsconcern Kraft Foods gaat McDonald's volgend jaar koffiebonen, gemalen koffie en cupjes verkopen in Amerikaanse supermarkten en winkels, schrijft Reuters. Het gaat om een proef. In welke regio's de McCafé-koffie te koop is en tegen welke prijs, maakten beide bedrijven niet bekend.

Starbucks verkoopt al langer eigen koffie in hun filialen, net als het Amerikaanse Dunkin' Donuts.

Dat McDonald's fors inzet op het zwarte goud is logisch, nu koffiebarretjes en espresso een hoge vlucht hebben genomen. Sommige analisten denken echter dat de focus op koffie de tegenvallende verkopen van hamburgers en friet moet verbloemen.

Lees ook

Copy koffie? Starbucks daagt Thaise broers voor rechter om kopiëren logo

Koffie drinken is gezond, in ieder geval voor mannen

Niet koffie, maar geluid koffiebar is goed voor je

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl